|
发表于 2003-5-11 23:43:20
|
显示全部楼层
最新版本的驱动没有,很遗憾。
Mijn modem/netwerkkaart pci-kaart genaamd Alcatel Speedtouch PC voorziet mij van ADSL-internet, maar vormt ook al een lang verhaal om ze in Linux aan de praat te krijgen. Vanaf het begin kan ik al vertellen dat een deel van het onderstaande (vooral dat van de module) bruikbaar is in andere distro's, maar de rest hoogstwaarschijnlijk in je eigen Linux-distro kan verschillen. Ik schrijf hieronder de uitleg voor RedHat 7.2 en SuSE 8.0, in beiden distro's kreeg ik mijn internet aan de praat via de onderstaande manieren. Deze pagina zal ik zeker en vast updaten naarmate ik andere oplossingen moet zoeken voor mijn Alcatel-modem in Linux.
Kernels
In RedHat 7.2 krijg je een 2.4.2 kernel. Update je kernel dus naar versie 2.4.8 om van de onderstaande modules gebruik te kunnen maken, anders zal het mogelijk niet werken. SuSE 8.0 geeft je de 2.4.18 kernel die meteen geschikt is voor de Speedtouch, hier raad ik aan vooral NIET te updaten omdat ik niet weet in hoeverre de module compatibel blijft met de nieuwere kernels!
Hint: informatie over het updaten van kernels ni RedHat vind je op: RedHat.com
RedHaT 7.2
Kijk allereeerst na of /dev/ppp bestaat met
mknod /dev/ppp c 108 0
Zoniet moet je je kernel hercompileren (een pijnlijk proces voor beginnelingen) met " PP over Ethernet" enabled.
PPPD 2.4
Je download ppp-2.4.1.tar.gz en installeert het met:
./configure
make
make install
Roaring Penguin PPPOE package
Van rp-pppoe-3.3-1.i386.rpm verkrijg je een RPM die je als volgt installeert:
rpm -Uvh rp-pppoe-3.3-1.i386.rpm
en vul vervolgens de Setup in met de gegevens van je provider met:
/usr/sbin/adsl-setup
ITEX-module
Leg itex1483-2.4.8.o in de gewenste folder (bv: /usr/lib/) en laad ze vervolgens als root met:
insmod -f itex1483-2.4.8.o vpi=8 vci=35 framing=1
ifconfig eth0 up
Er volgt een error over de kernel-versie, niet op letten! Je kan ook de fysieke connectie checken met:
./ifconfig eth0 rate
In/Uit Logggen
Om vervolgens in en uit te loggen type je:
adsl-start
adsl-stop
Nu zou het moeten werken, probeer eens
ping www.telenet.be
Om te testen, je kan natuurlijk ook proberen mailen en surfen!
SuSE 8.0
Gelukkig is in SuSE alles simpeler! Let op: installeer de 2 pakketten smpppd en ppp vanaf de SuSE cd's vooraleer je begint!
De volgende stappen volstaan om internet tot stand te brengen op de 2.4.18-kernel:
Netwerkkaart Met YAST
Heb je meerdere netwerkkaarten, dan maakt Linux verschillende namen zoals eth0, eth1, etc... Heb je er maar 1 heet ze altijd eth0. YAST herkent de Alcatel Speedtouch als Telecom Internet Express Inc. ofzoiets. Hier moet je niet op letten, ik heb mijn kaart niet verder geconfigureerd: Laat YAST (of YAST2) ze gewoon maar herkennen als de Telecom-kaart zonder op Configure te klikken en ga voort naar de volgende stap:
ITEX-module
Eerst doe je in een andere terminal om zodra na te kijken wat lukt en wat niet:
tail -f /var/log/messages
Je moet de itex1483-2.4.16.o laden als root met:
insmod -f itex1483-2.4.16.o vpi=8 vci=35 framing=1
Er komt een error over de versie van je kernel, daar moet je niet op letten, kijk gewoon na of je iets als dit verkrijgt in de andere terminal:
kernel: itexadsl: LINUX_VERSION_CODE = 132111 (0x2040f)
kernel: itexadsl: vpi/vci=8/35 framing=1
kernel: itexadsl: version= 2.2.7.ITEXPC86.0005 , built date= Thu Feb 7 11:16:17 PST 2002
kernel: itexadsl: card# 0, ix=0x0, bus=0x0, fn=0x68, ven=0x1471, dev=0x188
kernel: itexadsl: total 1 card(s) found.
kernel: itexadsl: irq=0x7, ioaddr=0x9400, membase=0xeb800000
kernel: itexadsl: card #0 - MAC: 00:30:0a:05:79:ea from eeprom.
kernel: itexadsl: ITeX i90234 chip.
kernel: eth1: Hardware address : 00:30:0a:05:79:ea
kernel: Into the GenCRC10Table
kernel: Finished the GenCRC10Table
kernel: itexadsl: modem line disconnected.
kernel: card #0 - current modem state : ACTIVATING.
kernel: card #0 - current modem state : INITIALIZING.
kernel: itexadsl: modem line connected. (card_no: 0)
kernel: itexadsl: upstream latency - fast
kernel: itexadsl: downstream latency - fast
kernel: itexadsl: card #0 - data rate: 128 / 1120 (line rate: 216 / 1456) kbps
kernel: card #0 - current modem state : SHOWTIME_L0.
ADSL Met YAST
Zeer simpel: open YAST2 en kies voor Network/Basic en vervolgens voor DSL Configuration, vervolgens vul je de vakjes in:
user: login@provider (vergeet dus de provider, voor Skynet is dit @skynet)
password: spreekt voor zich
ethernet card: eth0 (tenzij je over meer netwerkkaarten beschikt, kijk dit na met:
cat /var/log/messages | grep eth
iddle time: 0 (zodat de verbinding niet automatisch verbroken wordt)
De rest laat je voor wat het is en je drukt op Finish, je modem is geconfigureerd!
NOTE: Je krijgt doorheen dit hele proces misschien errors over het niet aanwezig zijn van ipv6 routing, of dingen in die aard. Trek je dit niet aan, ikzelf krijg ook zulke waarschuwingen...
In/Uit Logggen
Dit is zeer simpel met de commando's:
cinternet -start
cinternet -stop
NOTE: cinternet -stat geeft de huidige status van je connectie weer
De applicatie Kinternet (vind je ook op de SuSE cd's) kan dit vervangen door een muisklik, handig in KDE waar het handig in de taskbar verpakt wordt...
http://bartendavid.linuxbelgium. ... are_speedtouch.html |
|